Privacy en ESG
Dat de financiële (jaar)cijfers veel zeggen over een bedrijf wisten we al. De laatste jaren is daarnaast steeds meer focus gekomen op (sociale) duurzaamheid. Steeds meer bedrijven streven naar een balans tussen deze twee aspecten. Maar hoe meet je eigenlijk de (sociale) duurzaamheid van je bedrijf? Hier komt de ESG-score om de hoek kijken: hoe scoor je op het gebied van Environmental (milieu), Social (maatschappij) & Governance (goed bestuur)?
Meer en meer bedrijven ontwikkelen een strategie om hun ESG-score te meten en verbeteren. Op die manier ontwikkelen ze een duurzaam en toekomstbestendig bedrijfsmodel met een focus op langetermijngroei. Maar wat nog te vaak vergeten wordt, is dat privacy óók kan bijdragen aan een goede ESG-score.
Boost je ESG-score met privacy
Privacy zit natuurlijk in de G van Governance, net als het voldoen aan allerlei andere wetgeving. Het voldoen aan privacywet- en regelgeving, en met name het kunnen aantonen hiervan, is een belangrijk aspect voor de ESG-score. Maar naast de G is ook de S van Social van belang. De maatschappij vraagt steeds luider om een goede bescherming van persoonsgegevens. En onze inschatting is dat die maatschappelijke druk de komende jaren alleen maar groter wordt.
Het netjes omgaan met persoonsgegevens is dus niet alleen maar een ‘moetje’. Wij zijn ervan overtuigd dat dit ook met een positieve blik bekeken kan worden. Netjes omgaan met de persoonsgegevens van je klanten draagt er aan bij dat mensen klant willen worden én blijven. Zorgvuldig omgaan met de privacy van je medewerkers zorgt ervoor dat ze bij je willen blijven werken. Naast het voldoen aan privacywetgeving in algemene zin en daarover rapporteren, draagt dit allemaal bij aan je ESG-score. Met alle positieve effecten van dien!
Hulp nodig om privacy een vaste plek te geven in je ESG-strategie? Bij het opzetten van een privacyprogramma of inrichten van de privacy governance? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met ons.